La literatura dels segles XVI, XVII i XVIII

Fets històrics rellevants

Imatge del Corpus de Sang (7 de juny de 1640), l'avalot que va desencadenar la Guerra dels Segadors.
Imatge del Corpus de Sang (7 de juny de 1640), l'avalot que va desencadenar la Guerra dels Segadors.

Segle XV

  • 1410: mort sense descendència de Martí l'Humà.
  • 1412: Compromís de Casp.
  • 1474: unió dinàstica de les cases reials de Castella i Aragó.
  • 1492: descobriment d'Amèrica

Segle XVI

  • 1545-1563: Concili de Trento: Contrareforma de l'Església.
  • 1556-1598: regnat de Felip II (regressió ideològica i centralització).

Segle XVII

  • 1618: inici de la Guerra dels Trenta Anys.
  • 1640: Guerra dels Segadors.
  • 1659: Tractat dels Pirineus (pèrdua de la Catalunya Nord).

Segle XVIII

  • 1700-1714: Guerra de Successió
  • 1707: Decret de Nova Planta de València i Aragó.
  • 1713-1783: domini anglès sobre Menorca.
  • 1715: Decret de Nova Planta de Mallorca i les Pitiüses.
  • 1716: Decret de Nova Planta del principat de Catalunya (desaparició de la Cancelleria Reial, abolició de les institucions i els furs i persecució de l'ús públic de la llengua).
  • 1760: Memorial de Greuges presentat a Carles III pels diputats dels territoris de l'antiga corona d'Aragó.

Causes de la davallada de la literatura culta en català

Martí I l'Humà
Martí I l'Humà

El període cultural i literari a Catalunya que comprèn els segles XVI, XVII i XVIII ha estat anomenat Decadència fins fa ben poc, ja que es caracteritza per una escassetat significativa de manifestacions literàries cultes i per l'absència absoluta de novel·la en català, per bé que la literatura popular (poesia i teatre) gaudeix d'una vitalitat especialment destacable. Els principals motius que expliquen aquestes mancances són els que segueixen.

  • Castellanització de les corts catalanes i de l'aristocràcia.
  • Pèrdua de poder de la burgesia catalana, afeblida per les guerres i les crisis econòmiques.
  • Diglòssia: utilització cada vegada més freqüent del castellà en la literatura culta.
  • Entrada de castellanismes en la literatura.
  • Pèrdua de la consciència d'unitat lingüística entre els diferents territoris de parla catalana.

Renaixement

El naixement de Venus, de Sandro Botticelli.
El naixement de Venus, de Sandro Botticelli.
  • Revalorització de la cultura clàssica i rebuig del període medieval, considerat bàrbar.
  • Moviment cultural i artístic nascut a Itàlia en el segle XV i que té com a precedent l'humanisme del XIV.
  • L'antropocentrisme renaixentista es contraposa al teocentrisme medieval.
  • Humanistes italians: Petrarca, Dante, Bocaccio.
  • Artistes italians: Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarotti, Rafael Sanzio, Sandro Botticelli, Donatello, Filippo Brunelleschi, Leon Battista Alberti, Lorenzo Ghiberti...
  • Defensa de l'erudició, de l'estudi dels clàssics -grecs i romans- i de l'època llatina com a era daurada de la humanitat: Erasme de Rotterdam defensa valors morals com la tolerància i propugna la Reforma de l'Església.

 

Pere Serafí

Naixement representat a les portes de l’orgue de la catedral de Barcelona, obra de Pere Serafí.
Naixement representat a les portes de l’orgue de la catedral de Barcelona, obra de Pere Serafí.

Pere Serafí (1505/1510 - Barcelona 1566-1567) fou poeta i escriptor.

  • Tot i que la seva poètica manté certs punts de contacte encara amb la lírica trobadoresca i amb la poesia d'Ausiàs March, Serafí va utilitzar fórmules poètiques pròpies del Renaixement: no només el sonet, estrofa renaixentista per definició, sinó també el madrigal, les octaves rimades o l'epístola.
  • Els seus referents fonamentals són els clàssics grecs i llatins -Homer, Virgili i Ovidi-, els italians del dolce stil nuovo -Dante i Petrarca- i el poeta renaixentista espanyol més significatiu, Garcilaso de la Vega
  • Poeta del patiment amorós en la línia petrarquista.
  • També va compondre poesia en castellà.

Barroc

Biblioteca del Clementinum, a Praga, obra destacada del barroc jesuïta.
Biblioteca del Clementinum, a Praga, obra destacada del barroc jesuïta.
  • Moviment antitètic al Renaixement. Si el Renaixement tendia a l'harmonia, el Barroc posa de manifest les tensionscontradiccions de la condició humana: consciència de la brevetat de la vida, caràcter efímer del plaer, intranscendència i insignificància de l'ésser humà, visió essencialment pessimista del món i de la realitat.
  • Temàtiques: interès per la mort i per la degeneració humana, constatació i crítica dels vicis, gust per tot allò que té de desagradable la realitat.
  • Estètica: gust per la sàtira i pels contrastos (vida i mort, lirisme i burla, els famosos clarobscurs de Caravaggio i Rembrandt).
  • Esperit de la Contrareforma, liderada pels jesuïtes (Sant Ignasi de Loiola).
  • Si el Renaixement va ser fonamentalment italià, el Barroc va tenir un remarcable accent espanyol: pintors com Zurbarán, Murillo o Velázquez, escriptors com Lope de Vega, Calderón de la Barca, Luis de Góngora o Francisco de Quevedo (Siglo de Oro).
  • El segle XVII comença amb la publicació dels obres cabdals de dos grans mestres de la literatura universal: William ShakespeareMiguel de Cervantes, tots dos morts el 1616.

Francesc Vicent Garcia

Francesc Vicent Garcia, el Rector de Vallfogona.
Francesc Vicent Garcia, el Rector de Vallfogona.

Francesc Vicent Garcia (Tortosa 1579/1582 - Vallfogona de Riucorb 1623), més conegut com el Rector de Vallfogona, és l'escriptor més cèlebre dels tres segles de Decadència. 

  • Gust per l'humorisme gruixut i pretesament exagerat que passa per la burla i per una certa tendència escatològica eròtica: les imatges eròtiques ocasionen la torbació del poeta.
  • Malgrat la sàtira exagerada, el sarcasme, l'escatologia i l'erotisme, també és autor de sonets de gran lirisme.
  • Poètica típicament barroca: la seva lírica passa del grotesc al sublim amb absoluta facilitat.
  • Referents: el conceptisme de Francisco de Quevedo, estètica lírica basada en l'enginy i els jocs de paraules per centrar-se fonamentalment en el contingut, en oposició al culteranisme de Luis de Góngora, molt més centrat en la forma i en la complexitat lingüística i que posa la paraula al servei del contingut.

Francesc Fontanella

  • Sacerdot, poeta i dramaturg (Barcelona 1622 - Perpinyà 1682/1683). Afrancesat políticament i castellanitzat literàriament.
  • Se'l relaciona amb el culteranisme de Luis de Góngora, corrent que fa ús de cultismes provinents del llatí, de referències mitològiques o d'hipèrbatons violents.
  • Autor de sonets diversos i de dues obres teatrals, Tragicomèdia d'Amor, Firmesa i PorfiaLo desengany.

Il·lustració

  • Retorn a la confiança en el progrés i la raó que reacciona contra la mentalitat pessimista del període barroc.
  • En el camp de les arts, la tendència estètica predominant s'anomena Neoclassicisme, que, com el Renaixement, suposa la recuperació dels clàssics grecollatins
  • La literatura adquireix una funció bàsicament didàctica ideològica: es dedica a la difusió de les idees del liberalisme, en contra de l'absolutisme polític i del dogmatisme religiós. Les propostes literàries i artístiques es basen en l'ordre i l'harmonia.
  • Referents: Voltaire, Jean-Jacques Rousseau, i, com no, DiderotD'Alembert, autors de l'Enciclopèdia, obra de gran magnitud en què es divulgaven tots els sabers de l'època.

Baró de Maldà

Primera pàgina del manuscrit del Calaix de sastre.
Primera pàgina del manuscrit del Calaix de sastre.
  • Rafael d'Amat i de Cortada, el baró de Maldà (Barcelona 1746 - 1819), és autor d'una vasta obra en prosa, en 61 volums, anomenat Calaix de sastre.
  • Es tracta d'un dietari en què escriu sobre tot allò que l'envolta, més que no pas sobre si mateix: experiències viscudes en viatges, excursions i passejades a l'entorn de pobles i ciutats; personatges, festes, celebracions, esdeveniments polítics i socials, maneres de viure...
  • Sense pretendre d'aprofundir en cap tema concret i sense comptar amb un estil especialment acurat, el Calaix de sastre constitueix un document de primera magnitud sobre les formes de vida a la Catalunya de la segona meitat del segle XVIII.

Joan Ramis i Ramis

Retrat de Joan Ramis i Ramis.
Retrat de Joan Ramis i Ramis.
  • Advocat, historiador, traductor i dramaturg (Maó 1746 - 1819), màxim exponent del teatre neoclàssic balear. La dominació britànica de Menorca durant el segle XVIII va permetre als escriptors de l'illa rebre de manera més directa les influències intel·lectuals europees.
  • La seva obra més significativa és Lucrècia, una tragèdia escrita en versos alexandrins.
  • Influència directa del teatre neoclàssic francès (Racine principalment).
  • Ambientada a la Roma antiga.
  • Respecte escrupulós per la regla clàssica de les tres unitats (lloc, acció i temps). 
  • Quan es restableix la sobirania espanyola de l'illa, Ramis decideix escriure en castellà.